E du go eller?

"Att tala skånska är att kräkas en smula".


Så skrev visst Alex Schulman i sin blogg en gång och blev anmäld till Justitsiekanslern (JK) av en kvinna som tyckte att Schulman nedvärderat dem som prata skånska.

Jag förstår inte ens hur folk orkar haka upp sig på sånna saker och absolut inte hur de orkar anmäla det. Har de inget vettigare att göra än att ta åt sig åt sånt? Skrämmande!

Men på tal om dialekter. Det är rätt intressant egentligen. Jag minns att jag satt och kollade på Fredrik Lindströms program om det. Jag blev riktigt facinerad av hur de pratar i Ekshärad (tror jag det hette) i Värmland. Man förstod inte ett skvatt. Allvarligt alltså. De utelämnade sista stavelsen i orden eller vad det var och fick det att låta som ett helt annat, konstigt språk som bara de förstod. COOLT! :)

Sen finns det ju mindre vackra dialekter och riktig, grov skånska hör väl till dem, enligt mig. Ungefär som att höra någon kräkas. ;) Men äkta stockholmska är inte så värst nice den heller. Usch, så seeeg och heeemsk. :P Värmländka, norrländska och gotländska är rätt goa dialekter trots att de låter lite roligt. :) Och inte att förglömma, göteborska, som jag visst pratar ibland. :P Det tycker jag förstås inte själv, men men. ;P "E du go eller?"  och "Du e la go!"  får jag väl erkänna hoppar ut ur min mun lite då och då. ;)
Kommentarer
Postat av: mattias

men ö dö flö dig änna eller ska vi gå ut i svalen en sväng?=)

2007-08-23 @ 19:43:47
Postat av: Martin

Haha ja han Schulman vräker väl inte ur sig nödvändigheter men det där med skånskan hade jag inte kunnat säga bättre själv.. "Spotta ut spättekakan så att man hör vad du säger din gammeldansk!" brukar jag köra på ;) De e la gött mos med lite goa göteborgare ena! ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback