Ny betygsskala och betyg i årskurs 6

En ny betygsskala mellan A och F och betyg redan i årskurs 6. Rätt eller fel? Rätt, enligt regeringen med utbildningsminister Jan Björklund i spetsen.

- Med fler betygssteg är det lättare för fler elever att höja sina betyg genom en extra ansträngning. Det vill jag uppmuntra, sa utbildningsminister Jan Björklund (fp). (
aftonbladet.se)

Det kan jag hålla med om, helt klart. Han poängterar även att betygsstegen mellan betygen är för stort. Även där är jag beredd att hålla med. Jag har alltid stört mig på när lärare har satt ett litet plus eller minus efter ett G eller VG. So what liksom. Det syns ändå inte i sammanställningen av slutbetyget sen. Därför välkomnar jag fler betygssteg som skulle göra en mer rättvis bedömning.

Däremot är jag emot att betygsskalan ska börja gälla redan i årskurs 6. Varför sätta den pressen på barnen redan i den åldern? Det ska vara roligt att gå i skolan, inte enbart ett stressmoment. Jag har hört folk som menar att om elever har betyg så jobbar de bättre i och med att de eftersträvar ett högre betyg och det blir hårdare riktlinjer. Visst, så kan det vara. För vissa. För vissa inte. De som redan har det jobbigt och inte gillar skolan lär inte bli mer skolintresserade av det. Jag tycker det räcker med omdömen så man vet hur man ligger till i årskurs 6, som nu finns i årskurs 7 och att man i sjuan kan få betyg istället för i åttan som det är nu. Men innan sjuan ska det vara fritt från hårda betyg.

Enbart betyg gör inte barn mer "smarta". Lärarna, pedagogiken/utlärningen, klasskompisarna, föräldrarna m.m. spelar den viktigaste rollen.

Det jag inte har fått kläm på är om man får icke godkänt eller F i årskurs 6, blir man då inte behörig till högstadiet eller vad är det som gäller?

Detta är mina åsikter efter mina egna erfarenheter.
Kommentarer
Postat av: Wysteriia

Jag förstår inte varför dom inte bara skärper till utvecklings samtalen samt har dem oftare.

Postat av: Gustaf

betyg i 7an é väl kanon.. ju tidigare eleven får reda på vart den ligger desto bättre.. för de flesta kommer det som en fullständig chock i 8an.. i 7an får man höra att man klarar sig.. men inte om det är i mvg klass eller precis g klass.. jag tror på betyg i 6an=)

2008-02-06 @ 17:35:25
URL: http://gjutt.blogg.se
Postat av: Fröken Nina

Jag flikar in lite åsikter från en lärare då... (Obs! Bara mina, inte alla lärares :D )

Jag håller med om att flergradig betygsskala är superbra, i nuläget är det svårt att INTE sätta pluss eller minus för att visa var på skalan eleven ligger. En sexgradig skala kommer i mina ögon göra betygssättning och elevernas egna uppfattning lättare.

När det gäller från vilket år betygen ska sättas är jag mer kluven. Åttan är lite sent, kanske att sjuan är bättre. Det är precis som Gustaf här ovan skriver, många får en chock HT i åttan och det kan man nog undkomma genom att sätta betyg tidigare. Utvecklingssamtal låter snajsigt men till syvende och sist är det siffran i betygspappret som elever och föräldrar tar till sig. Sorgligt men sant!

2008-02-06 @ 17:53:28
URL: http://www.ninateacher.blogspot.com
Postat av: SMB

Betygen borde vara Ig och g..
precis som med allt behövs vissa gränser sättas..
klarar man inte dessa är man inte godkänd. men samtidigt måste denna gräns läggas högre än vad den är nu. Alldeles för många glidare.... Betyg från och med 7an tycker jag är perfekt! Då människor då är i en ålder då de behöver vägledning för att minska risken att hamna snett!

2008-02-07 @ 17:13:00
URL: http://bildkulan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback