Grammisgalan 2008

Har ägnat de två senaste timmarna åt att titta på Grammisgalan. Blev mer och mer frustrerad när Winnerbäck inte fick något pris, men nåt annat var väl inte att vänta med tanke på att han hela tiden var nominerad i samma kategorier som Kent och Salem Al Fakir. Den sistnämde är jag inget större fan av. Gillar inte hans röst alls, men han blev ändå Årets manliga artist. Kents nya låtar ger jag däremot tummen upp. Lasse sopade i alla fall skiten ur konkurrenterna när han vann tittarnas röster med årets låt, Om du lämnade mig nu. Över 40 % fick han. Grymt! Men så är det ju en grym låt med grymma artister. :)

Årets kvinnliga artist blev Säkert! Inte min favorit, men jag var inte så förtjust i någon av de nominerade där så det kvittade.

Vad Carl Bildt hade på sig vet jag inte. Fult som stryk var det iaf. :P

För övrigt så tycker jag att Abalone Dots borde vunnit Årets folkmusik/visa, även om Sofia Karlsson säkert är en värdig vinnare hon också.

Här är alla vinnare:

Årets liveakt

The Hives


Årets dans/hiphop/soul

Adam Tensta - It's a Tensta thing

Årets nykomling

Salem Al Fakir - This is who I am


Årets hårdrock

Mustasch - Latest version of the truth


Årets grupp

Kent - Tillbaka till samtiden


Årets album

Kent - Tillbaka till samtiden


Årets manliga artist

Salem Al Fakir - This is who I am


Årets kvinnliga artist

Säkert! - Säkert!
 

Årets låt

Lars Winnerbäck i duett med Miss Li - Om du lämnade mig nu


Årets barnalbum

Blandade artister (Den blå) - Älskade ramsor, sagor & sånger från barnkammarboken


Årets dansband/schlager

Benny Anderssons orkester/H. Sjöholm & T. Körberg - BAO 3


Årets folkmusik/visa

Sofia Karlsson - Visor från vinden 


Årets jazz

Rigmor Gustafsson - Alone with you
 

Årets klassiska

Anne Sofie von Otter / Bengt Forsberg - Terezin / Theresienstadt


Årets kompositör

Salem Al Fakir - This is who I am
 

Årets producent

Salem Al Fakir- This is who I am
 

Årets textförfattare

Annika Norlin - Säkert!


MTV-priset för bästa video

Familjen - Det snurrar i min skalle (Regi: Johan Söderberg)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback