Finanskris hit och finanskris dit

Igår kväll, när vi skulle lägga oss, kom jag med massa dumma (?) frågor till Thomas angående det här med finanskrisen. Varför blir det så? Är det nödvändigt? Osv. Jag menar, pengar finns ju. Det är ju bara att trycka mer annars. Och om alla har mer pengar, priserna stiger, varför måste det då bli inflation och allt gå ner i bott? WHY? Jag förstår inte. Vem har kommit på allt detta? Någon måste ju t.ex. kommit på ordet inflation och bestämt att det måste bli så här. Eller? Börsen går upp, börsen går ner. Och?! Vad spelar det för roll? Varför är det så viktigt? Varför blir det ens så? Återigen någon som bestämt det?

Det är invecklat det här. Alldeles för invecklat för min hjärna. Jag har till och med svårt att få fram mitt oförstående på rätt sätt. Jag är totalt korkad när det gäller ekonomi på den nivån. Goddag yxskaft. Säg det ordet snabbt några gånger på raken. Det är svårt, precis som att heta Therese och förstå finanskriser.
Kommentarer
Postat av: Fidde

Om du hade en tryckpress i källaren och fick obegränsat med pengar, vad skulle du göra då? Tänk samma tanke, och att alla i Sverige hade samma möjlighet. Känns som att systemet skulle kollapsa ganska snart ;)

2009-01-30 @ 20:33:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback