They came, they raved, they loved

Jag är helt facinerad över hela dj/house-köret. Swedish House Mafia (SHM) har tagit över världen med sin sista turné ihop. Det är ploppat upp nya artister som Avicii och Nause. Sen har vi Tïesto och David Guetta för att nämna några. Jag är inget direkt fan av den sortens musik även om jag tycker vissa låtar är riktigt bra. Jag älskar SHM:s Don't you worry child. Jag skulle nog inte klara av en hel konsert med sådana låtar, även om det hade varit väldigt häftigt att få uppleva showen, trycket och stämningen i Friends Arena.
 
Hur som helst. I Sverige har sammanlagt 100 000 personer sett SHM:s tre sista konserter på hemmaplan. Tre dj:s som står på ett podie flera meter upp och spelar musik. De spelar inga instrument själva och de sjunger inte. De byter usb och skivor, mixar ihop låtar, gör loopar, tajmar allt... Som de själva sa hos Skavlan; "vi är lite som showledare". Och så är det ju. Det är showen som är hela grejen, hela fenomenet. Det är laser, pyroteknik, musik och bas. Mycket bas. Det blir som ett enomt dansgolv.
 
SHM har själva "bara" sex egna singlar. Resten är remixar som de gör av andras låtar. De tjänar pengar. Massa pengar. Faktiskt hur mycket som helst. På att vara "showledare". Facinerande.
 
Ändå verkar de vara så "down to earth". Tre goa killar, som nu går tillbaka till sina solokarriärer och för att få mer tid över till sina familjer. They came, they raved, they loved. And so did we.
  
Kommentarer
Postat av: Birgitta

Jättegulliga killar. Håller med dig. Men kan inte begripa hur man kan tjäna så enormt mycket pengar bara genom att pilla med en massa ljudanläggningar och släppa lite effekter. Steve Angello är tydligen enormt stor i USA. Första gången jag hörde talas om honom var i Svenska Hollywoodfruar. :-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback