En fullspäckad helg i Stockholm

Jag har haft en alldeles underbar och fantastisk trevlig och rolig helg i Stockholm. Vi tog tåget upp i fredags och det var full ös från första början. Vi var framme 12.45. Klockan ett började OS-semifinalen mellan Sverige och Finland och den ville vi inte missa. Min moster har inga kanaler kvar så vi skyndade oss till O'learys på T-centralen. Det var ju kört. Lång kö in och folk som bokat bord. Snabbt upp med mobilen för att kolla var närmsta O'learys låg. Gamla stan! Vi skyndade oss ut på gatan "åt vilket håll är Gamla stan nu då?". Chansade och hamnade åt rätt håll direkt. Sen irrade vi runt där en stund innan vi till slut hittade stället, höll tummarna och lyckades få de sista två platserna. Sportnördarna i oss var skjuk nöjda och bättre blev det när Sverige tog sig till final. Vi bokade bord till den direkt. ;)
 
Väl hemma hos Lisbeth vilade vi en stund innan det var dags att bege oss in till Mariatorget för lite chokladprovning. Även där irrade vi runt och gick en onödig omväg innan vi hittade rätt. Fick dock se Peter Birro för att vi gick fel. ;) Chokladprovningen höll till i en liten chokladbutik där snubben som ägde den även var sommelier i botten och hade en egen kakaoodling i Tobago. Det var jättefint uppdukat med bananblad, sockerrör, kakaobönor m.m.
 
 
Det var riktigt intressant att få höra hur han började plantera kakaoplantor i början av 2000-talet, hur de arbetar och historien bakom riktig choklad. Självklart fick vi smaka choklad också. Bland annat en som innehöll 100 % kakaoböna. Sjukt äckligt! jag var tvungen att spotta ut det. Alltså, är inte billigt med riktigt choklad. En chokladkaka på 100 g gick på runt 65 kronor. Fick även smaka på fruktköttet i en färsk kakaofrukt. Lite slemmigt, men smakade....fruktigt.
 
På lördagen tog vi det lugnt innan det var dags för min födelsedagsmiddag på Melker Anderssons restaurang Grill. Hur gott som helst! Jag åt en fisk- och skaldjursrätt och det ångrar jag verkligen inte. En mysig restaurang med livemusik som jag absolut kan rekomendera!
 
Mätta och belåtna.
 
Efteråt gick vi på bio och såg "12 years a slave". Ingen uppmuntrande lördagsfilm, men den var bra och framför allt hemsk. Handlar om slaveriet på 1800-talet i USA. Gå och se!
 
I söndags var det äntligen dags för anledningen till att vi först åkte upp till huvudstan. Konsert med Michael Bublé!
 
 
Gud, vilken charmig och söt snubbe det där är. Jag blev nog lite kär på nytt. ;) Jag är inget jättestort fan av alla hans låtar eftersom han sjunger mycket jazz, men han gör det jäkligt bra och hans egna låtar är riktigt bra. Tyvärr glömde jag kameran i lägenheten vilket jag inte riktigt kan förlåta mig själv för så det blev bara kassa mobilbilder trots att vi satt väldigt bra till på parkett. Självklart var han tvungen att nämna OS-finalen då han själv är kanadensare. :P Måste jag nämna att stämningen på O'learys tidigare på dagen inte var på topp?
 
Och just det, vet ni vem som stod två meter ifrån oss när vi väntade på tvärbanan efter konserten?! Robert Wells! Äntligen fick jag se en riktig kändis i det civila. Lyckliga jag! :D
 
I måndags var det dags att åka hem till verkligheten igen. Får försöka göra lite sådana här lyckopillerresor oftare. Det behövs.
Kommentarer
Postat av: caroline

ja man måste krydda livet, annars blir det bara tråkig vardag.

2014-02-27 @ 07:56:40
Postat av: Birgitta

Låter som en fantastisk helg. Btw så bodde Robert Wells granne med mina föräldrar i Solna:)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback