Tummen ner för PS. I love you

Egentligen ska man ju inte se en film baserad på en bok, när man redan läst boken, eftersom filmen alltid, iaf oftast, är sämre. Men jag kan ju inte låta bli så igår satte jag mig hos Ottilia med stora förväntningarPS. I love you. Vilken besvikelse. Det var längesen jag blev så besviken på en film. Visst att man inte kan göra film av hela boken, då skulle det bli en väääldigt lång film, men man behöver ju inte ändra en massa på innehållet för det.

Exempel:
-i filmen bor de i USA, i boken på Irland tror jag det är
-hur breven dyker upp är helt olika i handlingarna
-Lanzaroteresan har blivit en Irlandsresa med en kort sexförbindelse för Holly
-Hollys familjeförhållanden är helt förändrade. I filmen är mamman ensamstående och Holly har ett syskon, i boken är föräldrarna tillsammans och hon har 3 syskon som hon har olika relationer till.
-i filmen bor de i lägenhet istället för i hus med trädgård
-i filmen är hon inte alls en så katasrofal sångare som boken beskriver
-Daniels tidigare förhållande är olika i filmen respektive boken

Ska jag fortsätta?

Jag vet inte om det är för att jag läst boken som jag blev så besviken på filmen, men Ottilia har inte läst boken och tyckte inte filmen var bra. Å andra sidan kan hon ha blivit påverkad av mitt muttrande av allt som inte stämde. :P

Hur som helst, jag rekommenderar helt klart boken framför filmen. Den är tusen gånger bättre.
Kommentarer
Postat av: Birgitta

Håller med dig. Jag har aldrig varit med om att en film varit lika bra, eller bättre, än boken. Så jag ser av princip aldrig en film som är byggd på en bok jag läst.



Ni skulle ju baka bröd? Hur gick det? Blev det gott?

Postat av: Johanna

Jag tyckte filmen var grymt bra!!!!! Har dock inte läst boken så kanske inte hade tyckt det då.-)

2008-09-22 @ 15:10:35
URL: http://chunli.blogg.se/
Postat av: malincatrin

Håller med dig till punkt och pricka. Filmen är usel .. får inget grepp om den. Men boken berörde mig oerhört..

2008-09-29 @ 00:11:37
URL: http://malincatrin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback