Valet - inte vad jag hade hoppats på

Jag kan erkänna att jag hoppades på en annan utgång i valet. Inte bara vad gäller SD. Även om jag hade slutresultatet på känn, så önskade jag ett maktsifte, att de rödgröna skulle ta tillbaka tronen från de kalla blå. Hur kommer Alliansen att göra nu? Köra på tills det kommer en fråga som gör att de måste ha majoritet? Kommer Miljöpartiet att börja samarbeta med dem tillslut? Konstigt i så fall, är man rödgrön kan man inte plötsligt gå över till det blå blocket. Inte för att jag är jätteinsatt, men det känns fel, som ett hån mot väljarna. Å andra sidan vill jag absolut inte ha in SD. För inte i h*vete kommer Alliansen börja samarbeta med dem. DET skulle vara katastrof. Hur de kunde få så många procent är helt sjuk. Hur tänker svenska folket?! Skrämmande.

Sen har jag inte riktigt förståt det här med blockpolitiken. Det spelar alltså ingen roll vilket parti som är störst. Socialdemokraterna är fortfarande större än Moderaterna, men bara för att det blå blocket får fler röster än det rödgröna så vinner de. Alliansen har ju dessutom ett parti mer än vad de rödgröna har. Spelar inte det någon roll i utgången? Eller hur räknas det? Jag tycker ändå att det parti som får flest röster borde vinna. Rörigt det här.

Det blir att se presskonferensen med Reinfeldt kl. 14.00 och med Miljöpartiet kl. 14.30. Kommer de räta ut några frågetecken tro?
Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja, lite obegripligt är det. Men vad gäller SD så gav ex.vis skånska Bjuv 20 % av rösterna till dom. Vi har ganska stor invandring I vissa delar av Skåne och det gör nog att många gav sina röster till SD. Problemet är att politikerna petar in invandrare i vissa bostadsområden och där blir det ofta bråk, man kastar sten när polisen kommer, släpper inte fram brandbilar eller ambulanser osv. Sånt sätter spår. Och det är i dom vågorna som gör att såna som SD kan komma in i regeringen. Bedrövligt.

2010-09-20 @ 16:09:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback