Inte alla indianer i kanoten

Okej, nu hänger jag inte med alls. Får man inte säga indian längre?! Sen när blev det rasistiskt? Löjligt ju.

"Ordet indian är lika illa som neger", säger Antonie Frank i Aftonbladets
artikel angående reklamslogan ”Du har inte alla indianer i kanoten” till tv-programmet Svagaste länken.

Det har väl inget med att se ner på indianer att göra. Det är ju för sjutton ett uttryck för att tala om att en person "inte har alla hästar hemma", alltså en inte så smart person. Inte indianen utan personen som uttrycket är riktat mot. Ska jag gå och stämma de som ligger bakom reklamen för att de påstår att JAG är dum i huvudet? Knappast va! Jag blir så trött!

Kommentarer
Postat av: Birgitta

Håller helt med dig. Jag trodde inte mina ögon när jag läste det. Då kanske man inte heller får säga "aboriginal" om urbefolkningen i Australien? Jag begriper ingenting.

Postat av: caroline

Indian är ett ord som "de vita" döpt ursprungsbefolkningen i USA till. De vill kalla sig native americans och indian är faktiskt ett skällsord i USA.

Läs artikeln så står ju förklaringen!

2011-11-03 @ 07:54:40
Postat av: Therese

Caroline: Jag har läst artikeln annars hade jag väl inte skrivit om den! Och det står faktiskt motsatsen också, att det inte är ett skällsord och att det används där borta. Du brukar väl också säga indian, eller hur? Du använde det ju när du skrev om er resa nästa år "Jag ska 16 dagar till USA och vi kommer resa i siouxindianernas spår".

2011-11-03 @ 10:26:21
URL: http://pingwe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback