Påskafton

Tänk vad påskafton har ändrats sen jag var liten. Då firades dagen alltid hemma hos mamma och pappa med deras vänner och deras barn. Vi åt mat och hade trevligt. Varje år hade en hög med ris samlats ihop på åkern för att på påskaftons kväll tändas. Bensinen åkte fram, vattendunkar ställdes ut och högen började brinna. Grannen och pappa höll i det hela, senare bara pappa. Folk från hela kvarteret slöt upp och det smälldes smällare och sköts raketer. Det var större än nyår. Det var häftigt. Stort. Dagen efter letade jag och Andreas efter de sönderskjutna raketerna för att städa upp medan glöden fortfarande pyrde i den lilla askhögen.

Jag saknar det lite.

Nu är påskafton inte alls lika stort. Det är ingen påskeld. I takt med att vi blev större dog det ut. Barnen i området växte upp och uppslutningen kring elden blev mindre. Smällare började förbjudas och raketförsäljningen minskade.

Ikväll ligger jag hemma i sängen i pyjamas, äter popcorn, dricker cider och läser om Zlatan.

Tiderna förändras. Både på gott och ont. Ikväll hade jag inte haft något emot att värma mig vid en brasa tillsammans med andra medan himlen lysts upp av färgsprakande fyrverkerier.

Mina traditioner har dött ut och jag vet inte hur jag ska skapa nya...
Kommentarer
Postat av: Annika

Håller med om att påsken var roligare förr....Nu ärer vi jul(påsk)mat och sitter och glor på varandra...vad hände med påsken egentligen??

2012-04-08 @ 18:14:56
Postat av: caroline

blev förvånad i år, hörde inga smällare över huvud taget.

2012-04-09 @ 15:53:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback