5-årsjubileum och glasögon nästa

Idag har jag ett litet jubileum. Jag har nämligen haft mitt körkort i hela fem år idag. Är inte det häftigt, eller vad? ;) Den 18 november 2003 gav jag mig ut på vägarna i kvällsmörkret mer nervös än någonsin. Jag lyckades få kärringstopp, parkera framför en infart (tror det var den gången och inte på körningen innan uppkörningen), köra förbi en infart, vilket reulterade i backning och vändning på en liten grusväg, och få möte med en lastbil på en smal grusväg. Men, jag klarade det mot alla odds. :D Fatta vilken lycka det var när de tog fram den lilla papperslappen och sa "du är godkänd". :D

(Jag vet, jag ser förjävlig ut på kortet och det måste jag stå ut med i fem år till. :P)
Körkort i 5 år

Thomas var på vådcentralen igår för sin huvudvärk. Det visade sig att han har ett synfel på vänster öga. Enligt läkaren, 0,6 (vad som menas med det vet jag inte) i nedsatt syn på grund av vriden hornhinna eller vad det var. Och det har inte Thomas märkt av alls! Förrän igår. Haha. Han har upptäckt att han är halvblind när han bara kollar med det ögat. Jag kan ju inte förstå hur han har kunnat undvika att märka det innan. Helt plötsligt kan han inte läsa tidningen med enbart vänster öga. :P  Så klockan 12 idag ska han till optikern för undersökning. Hans stora fasa: att han inte ska kunna ha linser och måste ha glasögon. Intellektuella Thomas på G. ;)
Kommentarer
Postat av: Birgitta

Men... inte har han 40% nedsatt syn heller! Han hade ju 0,6 vilket inte är sååå stort synfel. Men den vridna hornhinnan låter inte kul.

2008-11-18 @ 10:58:27
Postat av: Birgitta

Kan tänka mig hur han tänkte: "0,6... måste ju vara 0,4 kvar och därmed 40%". Men man mäter i dioptrier, och hans fel är på 0,6 dioptrier. Men han sa inte om det var minus eller plus. Minus 0,6 är närsynt och plus är långsynt. Jag har minus 8,0 (fruktansvärt närsynt med andra ord). Normalt seende är 1.0. Krångligt det där.

Postat av: Birgitta

Förresten så är du ursöt på kortet! Du KAN inte se förjävlig ut ens om du försöker!

2008-11-18 @ 12:56:18
Postat av: Camilla

Men hallå det är ju skitsnyggt med glasögon! Klart att han ska ha det!

2008-11-18 @ 15:25:11
Postat av: .Westerdahl

0,6 innebär (dvs om det är +) att din grabb är översynt. han ser helt enkelt bättre på lång håll än på nära. jag har samma fel, fast 0,75 på båda ögonen. ^^, så jag har glasögon när jag läser osv. men jag behöver ju inte ha det när jag gör vardagliga saker. ^^,

2008-11-18 @ 18:41:47
URL: http://www.erikwesterdahl.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback